Del denne artikkelen:
Facebook
Twitter
LinkedIn
NB! Denne utredningen er mer enn 5 år gammel.
– Anbefales til absolutt alle helsepersonell! Slik lyder tilbakemeldingen fra én av de fornøyde brukerne av RELIS sin spørsmål-/svartjeneste.
I løpet av to måneder våren 2012 gjennomførte RELIS sin første brukerundersøkelse, og tema var spørsmål-/svartjenesten. Hensikten var å undersøke brukertilfredshet og muligheter til å forbedre tjenesten. Helsepersonell som stilte spørsmål til RELIS i perioden fikk tilbud om deltakelse tilsendt i e-post sammen med svar på henvendelsen. Undersøkelsen besto av fire spørsmål og et åpent kommentarfelt. Totalt 89 personer valgte å delta, og svarene de ga var meget positive.
Totalt 268 personer fikk tilbud om å delta i brukerundersøkelsen, og svarprosenten var dermed på 33,2 %. Det innebærer at tolkning og generalisering av resultatene må gjøres med forsiktighet.
De fleste deltakerne i brukerundersøkelsen var leger (74 %), som også er den største brukergruppen til RELIS. Sykehus var hovedarbeidsplass for majoriteten av deltakerne (45 %), mens knapt en tredjedel arbeidet i allmennpraksis. Over 60 % av de som deltok i undersøkelsen hadde stilt spørsmål til RELIS 2-5 ganger siste året. Gjentatt bruk av tjenesten gjenspeiles også i kommentarene. Eksempler:
De som ønsket det, kunne delta i trekningen av 10 Flax-lodd. Den heldige vinneren ble en lege fra Akershus!
En stor takk til alle som deltok i brukerundersøkelsen!
Utredningen er utarbeidet på grunnlag av tilgjengelig litteratur og ressurser på publiseringstidspunktet. Innholdet i utredningen oppdateres ikke etter publisering. Helsepersonell er selv ansvarlig for bruk av utredningens innhold i rådgivning eller pasientbehandling.