Bivirkningsuken 2025 #MedSafetyWeek
Ved å melde bivirkninger øker du sannsynligheten for at vi raskere avdekker ukjent eller uavklart risiko. Bivirkningsmeldinger fra helsepersonell gir økt kunnskap om nytte-risiko-balansen og dermed bedre grunnlag for valg og oppfølging av legemiddelbehandling.
Leger, farmasøyter, sykepleiere og annet helsepersonell kan alle melde bivirkninger på melde.no (innlogging med elektronisk ID).

UMC #MedSafetyWeek
Du skal melde ved mistanke om
- Livstruende eller dødelige bivirkninger
- Bivirkninger som har gitt varige alvorlige følger
- Uventede eller nye bivirkninger
En enkel huskeregel er å melde alvorlige bivirkninger og reaksjoner som overrasker eller du stusser på. Kontakt ditt lokale RELIS-senter ved behov for drøfting eller dersom du har spørsmål om bivirkninger.
Spør pasienter og pårørende om bivirkninger! Bidra til dugnaden om å gjøre legemiddelbehandlingen tryggere!
https://who-umc.org/pharmacovigilance-communications/medsafetyweek/

Publisert i
Utredningen er utarbeidet på grunnlag av tilgjengelig litteratur og ressurser på publiseringstidspunktet. Innholdet i utredningen oppdateres ikke etter publisering. Helsepersonell er selv ansvarlig for bruk av utredningens innhold i rådgivning eller pasientbehandling. Aktører som benytter våre data til generativ kunstig intelligens står selv ansvarlig for hvordan innholdet blir brukt.
